sobota, 17 stycznia 2015

O kwasie foliowym słów kilka

Słów kilka o kwasie foliowym

„I proszę brać kwas foliowy” takie słowa usłyszałam od lekarza na wizycie, na której właściwie dowiedziałam się, że jestem w ciąży. 

I brałam. 

Brałam też dużo wcześniej zanim dowiedziałam się, że będę mamą. 

Po co? 

Bo kwas foliowy jest niezmiennie ważny dla rozwoju płodu – zapobiega rozwojowi wad cewy nerwowej (brak lub szczątkowy rozwój mózgu, wodogłowie. Przepuklina rdzenia kręgowego, rozszczepienia kręgosłupa), a przy tym poronieniom, przedwczesnym porodom oraz niskiej masie urodzeniowej niemowląt. 

Dlatego od wielu lat w Polsce, w celach profilaktycznych, zaleca się by kobiety planujące ciążę stosowały suplementację kwasem foliowym w dawkach 400 µg/dobę. Taka suplementacja wskazana jest także w pierwszych tygodniach ciąży. Później na ogół nie jest niezbędna. Choć stosuje się jeszcze suplementację kwasem foliowym w ciąży u kobiet zagrożonych anemią. Bo kwas foliowy bierze udział w krwiotworzeniu. 

Sama tez przyjmowałam kwas foliowy przez pierwsze tygodnie ciąży i później, gdy dowiedziałam się o tym, że mam anemię.


„Czy nie wystarczy zdrowa dieta?” takie pytanie zadała mi moja ciężarna pacjentka. 

Niestety nie wystarczy. W przypadku kwasu foliowego większe ryzyko dla dziecka stanowi ewentualny jego niedobór, dlatego nie zalecałabym polegania tylko na zdrowej diecie. 

Choć, oczywiście, zdrowa dieta jest podstawą. 

Kwas foliowy znajduje się głównie w zielonych warzywach. Jego główne źródło w diecie przeciętnej Polki stanowią produkty zbożowe oraz ziemniaki. Kwas foliowy znajdziesz także w produktach mlecznych i jajach. W ciąży zalecane spożycie folianów ( w skład, których wchodzi kwas foliowy) jest na poziomie 600µg dziennie. To oznacza, że aby pokryć zapotrzebowanie na foliany, ciężarna powinna zjadać przykładowo (uwaga!) 6 kromek pełnoziarnistego pieczywa, 2 jajka, 500g zielonych warzyw (np. jarmuż, brokuły, szpinak), 200g buraczków, średni owoc (n. jabłko ok 200g) i dużą porcję mleczno- owocowego koktajlu. Ale i to może okazać się za mało. Bo kwas foliowy jest bardzo nietrwały. Działanie wysokiej temperatury, np. podczas gotowania brokułów, powoduje jego straty nawet na poziomie 50 - 90%! 

Dlatego, jeśli planujesz dziecko lub jesteś w ciąży odżywiaj się zdrowo i stosuj suplementację kwasem foliowym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz